10 mars 2012

sanningens minut

Exakt på dagen tio veckor sedan min Garmin hade den här inställningen senast:


Jag var nervös för hur det skulle kännas och det hann bli eftermiddag innan jag vågade mig ut, lite uppvärmning på altanen i solen och sen tog jag mina första löpsteg på vad som kändes som en evighet. Kände mig som en total nybörjare, som att jag inte hade en aning om vad jag höll på med. Den där löpskolningen jag ägnade mig åt i slutet på förra året verkade ha stannat på andra sidan årsskiftet. Det mest komplicerad var nog ändå hur mycket fokus som skulle läggas på vänster benet. risken var överhängande att övertolka minsta lilla känsla och samtidigt rädd för att missa något som faktiskt var tecken på att benet behöver mer vila. Smärt mässigt kändes det bra, inga blinkande varningslampor. Det gjorde inte ont, tjoho! Yes yes yes. På minus sidan hade vi avsaknaden av bra teknik och skön känsla samten tung andning. Konditionen verkade ha varit ledig den oxå i 10 veckor. Fast det klart med bara 1000 meter att förfoga över kanske man inte skall förvänta sig så mycket. På den viktigaste variabeln blev utslaget positivt och det är det som räknas.

Efter de där fem minuterna var jag uppvärmd och det var dax att ta tag i dagens huvudpass. 50 km test. Jag har sedan trainern monterades i november spenderat 1 dygn, 9 timmar, 39 minuter och 46 sekunder att trampa trainer och det har resulterat i...........................inte ett j--la skit. Cyklar de där 50 km på exakt samma tid nu som jag gjorde den 28 december och 7 januari. Till och med kadensen är den samma!

I torsdags på simningen presenterade Micke en valspråk som han kommit på när han hade en riktig skitvecka "Don´t be bitter, be better" Det var ju exakt så jag försökte tänka när stressfrakturen var konstaterad och jag hade månader utan löpning framför mig. Planen då var "Ok det är inte i år jag blir en bättre löpare men jag blir en snabbare cyklist i stället" Hittills verkar det inte riktigt så. Men det är bättre att inte bli bättre än att bli sämre. Nu skall jag jobba på att bli en bättre soverska, se hur jag lyckas i den diciplinen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar