21 mars 2012

köra trainer utan trainer

I helgen fick jag en aha-upplevelse, luften kan gå ur däcken även när cykeln står uppställd inomhus. Känns rätt bra att det inte var mig som luften gått ur, lättare att pumpa däcken vilket jag gjorde och sen rev jag av ett mycket tillfredsställande intervall pass 10x(2min max/3 min lugnt). Efter det var jag uppvärmd och klar för att repetera inför gymnastikuppvisning, jag var dock barnlös då de prioriterade mormor och påskpyssel kloka tjejer om jag får säga det själv. Söndagen bjöd på många timmar i poolen, först med barnen och sen med Human Ambition, där emellan fanns ett TRX-pass och en kålpudding inklämt.

Söndagen bjöd vädermässigt på vårkänslor så på måndag tog jag cykeln till jobbet och jag hann ända fram innan vårkänslorna var som bortblåsta, och då menar jag bortblåsta i ordets rätta bemärkelse. När jag skulle hem kändes det som jag satt på trainern, jag trampa och trampa men kom inte framåt. Av alla ofarliga harmlösa ting är motvind mitt hatobjekt nummer ett, funderade på att återvända till jobbet och köra lite övertid såg så härligt ut att cykla åt det hållet.

Igår gjorde jag en lyckoträff igen vad gällde val av vattenlöpningstid, det var vattengympa vilket innebar musik. Kanske inte min spellista direkt men bättre än att räkna till 600 fyra gånger. Jag hoppas att jag snart kan byta poolen mot spåret, börjar bli tungt nu att inte kunna springa, tungt både själsligen och kroppsligen. Kroppsligen i form av gigantiska lår och konstant träningsvärk i överkroppen, vattenlöpning och crosstrainer kräver ju lite mer av armar och bål än vanlig efterlängtad löpning. Varje dag när jag kör förbi löparbanan drömmer jag om att springa intervaller, ge allt och springa lite lite snabbare än förra gången. Kanske skall börja med att drömma om att springa två smärtfria km.

Har fler punkter på cykeltemat, idag var det premiär för familjens yngsta medlem att börja körskolan. Det är inte direkt ett ergonomiskt korrekt arbete att vara cykelskollärare. Men dottern var nöjd och på frågan om hennes cykel var finare än mammas svarade hon försiktigt "Mammas är ganska smutsig". Diplomatiskt tycker jag.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar