26 december 2011

Balans

Nu är glada julen slut slut slut och jag är fortfarande frisk frisk frisk, tur eftersom jag är den enda som skall upp och jobba i morgon. Det som är unikt med mig jämfört med de hostande, febriga och halsonda individer som omger mig är det  inte rinner en enda droppe italienskt blod i mina vener (eller ha du något att invända där mamma?). Jag hoppas det är extremt svenska baciller som härjar och att jag är imun. Bortsett från lite sjukdom hos gästerna har det varit en tillfredställande högtid. Antalet timmar som lades på matlagning slog med hästlängder tiden det tog att äta allt, julmoiddagen var över på ett shillevipp.

Tyckte jag hitta en bra balans mellan intag och förbränning av kalorier började med uppersittar trainer kväll dan före dopparedan. Intervaller a lá 10x1 min max med 3 min vila stod på programmet. Under julafton klippte jag kedjorna och lämnade spisen för 35 minuters funktionell styrka. Styrkepassen kommer se annorlunda ut framöver då jag erhöll dessa i julklapp av min käre sambo och Magnus redan utlovat nytt träningsprogram för januari.

Juldagen kunde lätt förväxlas med påskdagen 10 grader varmt och sol när jag körde mitt löpskolningspass. Huvudräkningen var inte den bästa så när 93 kadens skulle dubblas (tycker det är lättare att räkna alla steg inte bara ena benets) blev det 196 och den 8 minuters intervallen blev intensiv, sen följde en i korrekt kadens och avslutningen var 10 min med kadens 81. Inledningsvis var det såklart hopprep och andra teknik övningar samt 6x90 sek i kadens 100. Lyckades även få till ett styrke pass på eftermiddagen. På kvällen kändes det som en blodpropp (eller så jag tror en blodpropp känns) i vaden. Något med vidgade blodkärl var svärfars diagnos, men han garderade sig eftersom hans specialité mer är av karius och baktus slaget. Så nu är det stödstrumpor på. Köket besöktes enkom för kylskåpsärenden under dagen och Dagmar visade det sig började i vårt vardagsrum.

Annandagen började med ett besök i Vårby och ett två timmars simpass, de flesta andra hade simmat hela helgen och deltagit i "Camp snowman", i år kanske inte ett helt perfekt valt namn. Super kul pass som innehöll följande


Min hundring blev bättre än förra gången 47.? och 45.? negativ och 1.32.nånting, bra.

Vårkänslorna spratt i kroppen idag och det var lockande att lösgöra cykeln från trainern och ta en runda men det verkade lite för tidsödande så jag tvättade bilen istället. Hann även med ett reabesök och i år hade den enda butik jag besökte faktiskt lyckats få till en helt ok utförsäljning. Kom hem med på tok för många klänningar som kommer hänga sysslolösa de flesta av årets dagar. Hoppas de hänger bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar