22 januari 2012

Prova någonting nytt

Ibland står det så på mitt träningsschema "prova någonting nytt" det bestämde jag mig för att göra idag. Vet inte riktigt om det nya jag prova är det Magnus har i åtanke när han skriver den där raden. Jag har varit förkyld några dagar hade hoppats på att vakna fräsch idag men kände mig fortfarande lite out of shape så att säga. Men för hus- och sinnesfriden skull var jag tvungen att agera. Satte mig på trainern, insåg snabbt att ett tröskelpass som stod på agendan vore dumdristigt. Så jag bestämde mig för att att träna mig på att köra lugnt, bestämde mig för att aldrig gå över 70% av max puls och att aldrig komma under 90 i kadens. Under omständigheterna ett optimalt träningspass.

Tålamodspåsen var påfylld och det gick relativt smärtfritt att klä och få ut barnen i snön. Vi lyckades med gemensamma krafter tömma trädgården på snö och få till en lite farbror på altanen.

Eftersom förmiddagens pass höjde mitt välbefinnande och inte förvärrade några förkylningssymptom bestämde jag för att lämna en förort för en annan och simma en stund. Ett skönt pass med ett för mig nytt innehåll, "Dr Larsson kapillär cirkus" en övning för att just öka kapillär tätheten vilket man, som Micke förklarade, gör genom duration, statisk träning och begränsad andning. Han hade lite snyggare ordval. Vi gjorde tyvärr bara ett varv men det varvet såg ut så här:  25m m 7 taktsandning, 200m snabbt uppdirekt för 30 sek statisk "armhävning" 3x25 med minsta möjliga antal andningar. Tur att det inte var någon femtia på tid i dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar