3 september 2011

Nu är det klippt

Så idag var det dax för sax. Det utlovas fortfarande sol på måndag och då kommer det bli outhärdligt och stor risk för överhettning med hel dräkt. På med silkesvantarna för att minimera skadorna och sen var det the point of no return.


Lite svårtatt förklara för mina två små åskådare varför mamma får klippa i sina "kläder" men inte dom. Att försöka förklara kvalen jag haft inför detta ingrepp var inte att tänka på. Som plåster på såren fick de båda små agera fotografer, krävdes några för att få med alla kroppsdelar, huvudet hade en tendes att hamna utanför.



Alla tjejerna drog ner till stranden för att mamma skulle pröva den senast lösningen, det blev vad- delarna, som Edith så magnefikt demonstrerar på bilden, över neoprensockarna men under half calfsen. Hade jag haft tonårsdöttrar hade de troligen avstått att prata med sin mamma minst en vecka efter min närvaro på stranden. Så skönt med små barn, de accepterar mamma precis som hon är.
Det var skönare att springa och faktiskt inte så stor skillnad vad gäller värme, men då var dte solsken, spegelblankt 18 gradigt vatten. Knappast något vi kan hoppas på. 9 m/s innebär nog en och annan våg. Nervositeten har kommit och gått under dagen, "jag har inte tränat tillräckligt med löpning" är nog den tanke som varit mest frekvent. Nu återstår dock att gilla läget, packa alla prylar och förbereda sig på att använda pannbenet.

Det är inte bara jag som varit nervös idag även Greta har haft sina "moments" idag. Vid ett av dessa påpekade jag att hennes humör inte var det bästa varpå följande dialog utspelade sig "Men mamma det är bara för att jag inte får sova tillräckling, ni väcker alltid mig". "Men idag väckte vi dig inte Greta", "Nej mamma men ni väcker mig varje dag när jag skall till dagis och därför kan jag inte sova när det är sommarlov och ledigt heller". Så mamman blev visst satt på plats idag också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar