26 februari 2012

Träning deluxe

Livet från den ljusa sidan, det är en mycket passande beskrivning på de senaste två veckorna. Inget pusslande och pysslande för att få till både träning, hämtning, lämning, matlagning, tvätt, städ, minsta möjliga dåliga samvete och några timmars sömn. På träningen har bestått av ett rullande schema simning-vattenlöpning-TRX-rörlighetsträning. Bara cykelmusklerna som fått vila.

Den mesta simningen har ägt rum i Andaman Sea, öppetvatten redan i februari det är lyx. Oändliga stränder, 25 minuter i en riktning, inga händer eller fötter i något kakel. Temperaturen var definitivt inte åt det kylslagna hållet.

En turist attraktion blev jag när jag ägnade mig åt vattenlöpning, den vanligen betraktaren var en skandinav med en öl i den ena och en bok i den andra handen. Av någon anledning görs poolerna inte speciellt djupa så min yta att springa på var mycket begränsad en sådär fyra kvadratmeter. Medan jag sprang lärde sig G att simma ibland fick jag agera rastplats mitt i en intervall även det är lyx!

TRX:en hängdes på altanen, jag hade havsutsikt och de andra altanhängarna fick en något annorlunda utsikt som tillbehör till sina drinkar. För lite omväxlings skull blev det strandhäng under de sista passen.


Efter några dagar tröttna jag på den begränsade ytan i poolen och bestämde mig för att köra även löpningen i öppet vatten, det närmaste den efterlängtade strandlöpningen jag kom. Lite extra flythjälp av saltet.

Även lite alternativ träning, bära barn på axlarna, bogsera surfande barn, kasta badande barn den gemensamma nämnaren i denna gren är alltså underbara barn.

Vattenlöpning under dessa omständigheter är en njutning har dock lite svårt att se hur jag skall kunna njuta av denna träning i ett ekande badhus där klorlukt blandas med ammoniak doft och det mest underhållande att titta på är tanterna som undviker att blöta ner sina lagda frisyrer och som fnyser när jag trampar förbi. Jag får väl sluta ögonen ha doftkuddar i näsan och drömma om Khao Lak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar